Man trivs där man behövs – och det gäller även i sociala medier

I det inomkyrkliga nätverket Ideellt Forum är devisen: Man trivs där man behövs.

Orden bygger på praktiskt erfarenhet: Människor kommer tillbaka, stannar och rekryterar till gemenskaper där de själva känner att de har en uppgift – på riktigt.

Ideellt arbete inom Svenska Kyrkan, i de lokala församlingarna, växer där behoven finns och medarbetarskapet är öppet för ideella och förtroendevald, tillsammans med anställda.

Det är samma öppenhet, samman slags vilja att ta i anspråk och delande av ansvar, som gör att en del församlingar kommit längre än andra i att utveckla sin kommunikation.

Jag fann en amerikansk artikel förra veckan som handfast tar upp vad som ger goda förutsättningar för att rekrytera fler som kommunicerar i allt fler sammanhang. Josh Burns skriver:

The complexity comes when you’re not only managing your church’s social media presence, but you’re also managing other people who are helping to manage your church’s social media presence. Talk about a headache. Here’s the good news, it doesn’t have to be a headache. Here are 3 things to remember when managing social media volunteers for your church.

 

Det här inlägget postades i kommunikation och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera