Det finns mycket att vända upp och ned på

– Jaha, kan man se det så?

– Mmm, det finns alltid ett annat sätt att se på saken.

Perspektiven byts och då visar sig människors och världens nya sidor. Någon gång räcker det med en förskjutning på några grader. Ett tuppfjät åt sidan och bilden blir inte längre densamma. Andra gånger behövs det en rejäl u-sväng på 180 grader.

Det finns så mycket att vända upp och ner på. Ska kommunikation bli äkta, med respekt och med delaktighet, ja då skulle jag nog dra mer åt 180 grader, än något annat. Om du frågar mig.

Hierarkierna är i samtiden det största hindret för en sann kommunikation, den där som är på ögonhöjd. Där makten missbrukas, tycks det mig som det också finns medberoende. Inte gör det saken lättare, att den som har makten över ordet, över medierna, försvaras av de som är underordnade och drabbade.

Det är snart 20 år sedan Anders Johansson kom ut med boken Hierarkiernas harakiri. Han skrev:

De (företag och organisationer) måste gå från hierarkiernas marschmusik till den kollektiva improvisionens jamsession. Där ansvarar ledarna för den rytmsektion i bakgrunden som ger takt, rytm och harmoni. Frontlinjemusikerna använder kompet som en gemensam referensram för sina ständigt förnybara utsvävningar.

Inte nog med att det låter vackert, det är rätt också.

Vännen Tomas gav mig en gång ordparet ”samstämd kommunikation”. Vill jag minnas. Takt och ton för god kommunikation. Många röster och instrument, ja gärna.

 

This entry was posted in strategi and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>