Uppkopplade och avkopplade i samma värld

Det fanns en tid när bara några få människor kunde läsa och ändå färre kunde skriva. Övergången från ett närmast helt muntligt baserat samspel mellan människor, till en utvecklad kommunikation som också kunde föras mer oberoende av tid och rum, tack vare konsten att läsa och skriva, var ett stort framsteg.

I Sverige spelade reformer som den allmänna folkskolan och människors samverkan i folkrörelser stor roll för att nya sätt att kommunicera skulle bli tillgängliga för flertalet och använda av de flesta.

Digitaliseringen av information, som sorterad data, har gett förutsättningar för den nästa stora övergången. Och det är i den övergången som miljoner människor världen befinner sig i.

Liksom i andra teknikskiften i historien, så finns det människor som med kraft varnar för riskerna med det nya, och det finns andra som överdriver de positiva följderna av att ta den nya tekniken i bruk. Det är först i efterhand som berättelsen kan skrivas färdigt.

Människor har olika sätt att kommunicera och olika tillgång till informationstekniken. Det finns skillnader som har ekonomiska förklaringar, och det finns skillnader som har med utbildning att göra. Klass, kön och ålder spelar också roll.

I en familj förändras kommunikationen mellan vuxna och barn när den nya tekniken tar plats i hemmet. Ofta är det föräldrarna som känner sig utanför barnens och ungdomarnas sätt att kommunicera. Föräldrar som vill sina barns bästa, blir oroliga över när ungarna ägnar oändlig tid åt att titta ner i mobilskärmen eller framför datorskärmen.

Statens medieråd har skapat ett MIK-Rummet för föräldrar och vuxna som jobbar med barn och ungdomar. MIK-Rummet kan verkligen rekommenderas. Det här är en utbildningsplats om vad som händer på nätet och hur barn använder digitala medier.

Medierådet samarbetar med Utbildningsradion, Konsumentverket och Svensk Biblioteksförening.  MIK-Rummet är delvis betlat av EU:s Safer Internet Programme.

This entry was posted in utbildning and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>