Religion i reklamen – kommer alltid tillbaka

När Svenska Kyrkan som ett sätt att uppmärksamma sin årligen och vårligen återkommande fasteinsamling, då är det inte så vanligt att man använder religion för att väcka uppmärksamhet. I alla fall i den nationella kampanjerna hämtas symbolerna och orden som ska fånga uppmärksamhet, från andra sammanhang.

2014 är ett undantag, med den reklamfilm där skådespelaren och ståupparen Johan Glans medverkar som prästen Albin Olsson. Han spelar sin prästroll mot en äkta biskop, ärkebiskop Anders Wejryd. Filmen finns på Youtube och har visats närmare 9.000 gånger.

I reklam i allmänhet är det tvärtom rätt vanligt att använda religion, särskilt kristen tro och kyrkliga attribut, för att sälja en tjänst eller en vara. Skribenten Anders Josefsson driver den flera år sajten Reklamtro och där har han samlat många exempel.

 

Det här inlägget postades i kommunikation och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera